Clients
MCX denkt mee over Oracle, security, architectuur en continuïteit bij gemeente Den Haag
Al in 2002 werd op initiatief van Oracle het eerste contact gelegd tussen de gemeente Den Haag en MCX. De vraag was destijds of MCX de gemeente kon assisteren bij de technische implementatie van de Oracle E-Business Suite. Dit waren de eerste stappen van een langdurige samenwerking tussen het kenniscentrum bedrijfsvoeringsystemen van Den Haag en MCX, die nog steeds naar ieders tevredenheid voortduurt. Wouter van de Westeringh, afdelingsmanager vertelt over zijn ervaringen.
Europese aanbesteding
MCX verzorgde in de beginperiode van de samenwerking het beheer van de technisch applicaties op afstand. De Oracle E-Business Suite draaide in het eigen datacenter van Den Haag. De samenwerking kreeg een nieuwe wending na de Europese aanbesteding in 2015, die MCX won. Sindsdien is MCX verantwoordelijk voor de hosting en het technisch applicatiebeheer van de E-Business Suite en de Oracle Data Warehouse omgevingen. De Oracle E-Business Suite wordt op dagelijkse basis door meer dan 1000 ambtenaren gebruikt. Zij werken met name in de modules, finance, inkoop, logistiek, projecten en met Oracle Business Intelligence, of gebruiken de selfservice pagina’s van Human Resources.
Extreem stabiele omgeving
De Oracle E-Business Suite is een bedrijfskritisch systeem binnen de gemeente. “Dat is natuurlijk afhankelijk van de timing, maar het is inderdaad zeer onwenselijk als het systeem onstabiel of zelfs onbereikbaar is”, vertelt Wouter van de Westeringh. Hij vervolgt: “Gelukkig is dat niet aan de orde. Het systeem draait extreem stabiel. Ik heb nog nooit een grote storing meegemaakt en het systeem is er nooit spontaan uitgevallen. Dat is voor een groot deel natuurlijk te danken aan de kennis en kunde van MCX.”
Operational excellence
Dat de systemen stabiel draaien is natuurlijk een belangrijk punt van tevredenheid. Echter, Wouter van de Westeringh geeft aan dat er nog drie punten zijn die wat hem betreft nog belangrijker zijn in de samenwerking. “Belangrijk is dat MCX snapt hoe wij werken. Ze denken mee in onze processen, begrijpen onze specifieke situatie en handelen daar ook naar. De open manier van communiceren maakt dat we echt gelijkwaardige partners zijn en dat we over en weer ideeën en oplossingen delen. Samen werken we toe naar operational excellence. De belangen van de ambtenaren, maar zeker ook de burgers staan altijd centraal. Dat wordt nooit uit het oog verloren.”
Meedenken
Een tweede punt dat Wouter van de Westeringh noemt is de proactiviteit van MCX. “MCX laat haar meerwaarde zien door zich actief te bemoeien met zaken die buiten hun primaire werkveld liggen. Bemoeien klinkt negatief, maar het is een van de plezierigste zaken die je kan wensen bij een partner. Samen kijken we geregeld naar zaken als security, architectuur en continuïteit. Een mooi voorbeeld is de Wannacry ransomware-uitbraak. MCX reageert in zo’n geval heel adequaat en kijkt direct of onze systemen en data gevaar lopen. Binnen no time konden ze aantonen dat de infrastructuur geen kwetsbaarheden bevatte en dat het systeem niet vatbaar was voor deze aanval. Ook minder urgente zaken pakken ze adequaat op. De lijntjes zijn altijd kort. Dat geldt overigens ook op strategisch niveau. Zo denken ze ook mee over bijvoorbeeld de cloudstrategie van Oracle. Ze voorzien ons van oprecht en goed advies.”
First time right
Tenslotte wil Wouter aangeven dat het heel prettig is dat MCX weet hóé een vraag te stellen. “Dat klink wellicht wat vaag, maar als een partij in één keer de juiste vraag weet te stellen en daarmee ook direct de vinger op de zere plek legt, scheelt dat enorm veel tijd en misschien wel frustratie. Hetzelfde geldt voor de vraagstelling van onze beheerders, MCX helpt onze beheerders met het formuleren van de vraagstelling zodat MCX direct weet wat de vraag is. Deze KPI is een joint-effort tussen de gemeente Den Haag en MCX. Het first time right percentage is enorm hoog."
Vlekkeloze samenwerking
Kortom, Wouter van de Westeringh is tevreden over de samenwerking. “Ik zou MCX altijd aanraden bij collega IT-managers. Zowel op strategisch als op operationeel niveau voldoen ze op alle vlakken aan onze eisen. Uiteindelijk is ons doel om de burgers van Den Haag zo goed mogelijk te helpen. In deze missie voel ik mij volledig gesteund door MCX.”
Gemeente Den Haag
16-01-2015Al in 2002 werd op initiatief van Oracle het eerste contact gelegd tussen de gemeente Den Haag en MCX. De vraag was destijds of MCX de gemeente kon assisteren bij de technische implementatie van de Oracle E-Business Suite. Dit waren de eerste stappen van een langdurige samenwerking tussen het kenniscentrum bedrijfsvoeringsystemen van Den Haag en MCX, die nog steeds naar ieders tevredenheid voortduurt. Wouter van de Westeringh, afdelingsmanager vertelt over zijn ervaringen.
Europese aanbesteding
MCX verzorgde in de beginperiode van de samenwerking het beheer van de technisch applicaties op afstand. De Oracle E-Business Suite draaide in het eigen datacenter van Den Haag. De samenwerking kreeg een nieuwe wending na de Europese aanbesteding in 2015, die MCX won. Sindsdien is MCX verantwoordelijk voor de hosting en het technisch applicatiebeheer van de E-Business Suite en de Oracle Data Warehouse omgevingen. De Oracle E-Business Suite wordt op dagelijkse basis door meer dan 1000 ambtenaren gebruikt. Zij werken met name in de modules, finance, inkoop, logistiek, projecten en met Oracle Business Intelligence, of gebruiken de selfservice pagina’s van Human Resources.
Extreem stabiele omgeving
De Oracle E-Business Suite is een bedrijfskritisch systeem binnen de gemeente. “Dat is natuurlijk afhankelijk van de timing, maar het is inderdaad zeer onwenselijk als het systeem onstabiel of zelfs onbereikbaar is”, vertelt Wouter van de Westeringh. Hij vervolgt: “Gelukkig is dat niet aan de orde. Het systeem draait extreem stabiel. Ik heb nog nooit een grote storing meegemaakt en het systeem is er nooit spontaan uitgevallen. Dat is voor een groot deel natuurlijk te danken aan de kennis en kunde van MCX.”
Operational excellence
Dat de systemen stabiel draaien is natuurlijk een belangrijk punt van tevredenheid. Echter, Wouter van de Westeringh geeft aan dat er nog drie punten zijn die wat hem betreft nog belangrijker zijn in de samenwerking. “Belangrijk is dat MCX snapt hoe wij werken. Ze denken mee in onze processen, begrijpen onze specifieke situatie en handelen daar ook naar. De open manier van communiceren maakt dat we echt gelijkwaardige partners zijn en dat we over en weer ideeën en oplossingen delen. Samen werken we toe naar operational excellence. De belangen van de ambtenaren, maar zeker ook de burgers staan altijd centraal. Dat wordt nooit uit het oog verloren.”
Meedenken
Een tweede punt dat Wouter van de Westeringh noemt is de proactiviteit van MCX. “MCX laat haar meerwaarde zien door zich actief te bemoeien met zaken die buiten hun primaire werkveld liggen. Bemoeien klinkt negatief, maar het is een van de plezierigste zaken die je kan wensen bij een partner. Samen kijken we geregeld naar zaken als security, architectuur en continuïteit. Een mooi voorbeeld is de Wannacry ransomware-uitbraak. MCX reageert in zo’n geval heel adequaat en kijkt direct of onze systemen en data gevaar lopen. Binnen no time konden ze aantonen dat de infrastructuur geen kwetsbaarheden bevatte en dat het systeem niet vatbaar was voor deze aanval. Ook minder urgente zaken pakken ze adequaat op. De lijntjes zijn altijd kort. Dat geldt overigens ook op strategisch niveau. Zo denken ze ook mee over bijvoorbeeld de cloudstrategie van Oracle. Ze voorzien ons van oprecht en goed advies.”
First time right
Tenslotte wil Wouter aangeven dat het heel prettig is dat MCX weet hóé een vraag te stellen. “Dat klink wellicht wat vaag, maar als een partij in één keer de juiste vraag weet te stellen en daarmee ook direct de vinger op de zere plek legt, scheelt dat enorm veel tijd en misschien wel frustratie. Hetzelfde geldt voor de vraagstelling van onze beheerders, MCX helpt onze beheerders met het formuleren van de vraagstelling zodat MCX direct weet wat de vraag is. Deze KPI is een joint-effort tussen de gemeente Den Haag en MCX. Het first time right percentage is enorm hoog."
Vlekkeloze samenwerking
Kortom, Wouter van de Westeringh is tevreden over de samenwerking. “Ik zou MCX altijd aanraden bij collega IT-managers. Zowel op strategisch als op operationeel niveau voldoen ze op alle vlakken aan onze eisen. Uiteindelijk is ons doel om de burgers van Den Haag zo goed mogelijk te helpen. In deze missie voel ik mij volledig gesteund door MCX.”